nuffnang

TASIK BANDING HERE WE COME !

11.12.2009 FRIDAY :
Kami mula mengambil barang-barang kakak dalam pukul 9.00pg. Mak oii, apa sahaja yang telah dikumpul oleh anak dara ku ini sepanjang 5 thn di sini. Brt sungguh muatan belakang Suzuki Apv kami. Kami terpaksa meninggalkan 2 buah kotak buku di rumah Che Nah ( Kerani sekolah Jenan yang sanggggat baik hati dan berjasa kepada semua yg pernah menghuni jenan ).
Perjalanan kami untuk menawan laluan Timur Barat bermula pada pukul 11, dengan jangkaan bhw kami akan sampai di Tasik Banding (TB)pada pukul 3 petang. Namun Allah menentukan di Km 74.7 arah ke Selatan,kereta semua berhenti di jln raya. Jln sesak di jangka ada berlaku kemalangan di hadapan. Setelah merangkak selama 1 jam barulah laluan berjalan lancar. Punca jalan jam disebabkan sebuah lori gula terbalik.(Lepas ni ramailah yang menghidap kencing manis di sini). Aku teringat dulu pernah terjadi sebuah lori membawa kerang terbalik di hadapan kg. Sg. Choh (1993), Rawang. di bulan puasa kalau tak silap. habis 1 kampung berlaukkan kerang pada hari tersebut. Kami mendapatnya setelah diberi oleh jiran.
Perjalanan kami terhenti lagi untuk abang menunaikan solat jumaat di Masjid Al'Ula, Mukim Teloi Tua, Daerah Sik. Selepas stgh jam kami berhenti lagi untuk mengisi perut di Simpang ke Gerik (kanan) / Butterworth (Kiri)selepas jambatan sg Ketil. Selepas kenyang, kami meneruskan perjalanan ke Gerik. kali ini kami tidak lagi memerlukan peta kerana banyak kereta berplat D (Kelantan) menuju ke arah yang sama.
Sampai di Simpang 4. Kami membuat keputusan untuk masuk ke Pekan Gerik kerana tidak begitu yakin yang minyak separuh tank ini boleh membawa ke Jeli. Cantik jugak pekan Gerik ini rupanya. Untuk pengetahuan, sekarang ini terdapat satu stesen BP di tepi jalan menuju ke Jeli selepas simpg Pekan Gerik. so, pengguna laluan ini tidak lagi perlu ke Pekan Gerik untuk mengisi minyak ya.

1 comment:

  1. salam ziarah kembali..bestnye gi tasik banding,saya terpaksa postpone kesana kerana member buat majlis tunang anaknya

    ReplyDelete

nuffnang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails