nuffnang

Teluk Senangin , Perak






Selepas menghantar kakak ke Educamp di UTP Tronoh, kami pergi ke Teluk Senangin. Teluk Senangin ini merupakan tempat yang amat menarik dan cantik. Kali terakhir kami ke sana adalah 12 tahun yang lalu sewaktu kakak berusia 6 thn dan bangah setahun lebih. Pada kali pertama keteluk senangin dahulu, hanya terdapat kira-kira 15 buah rumah nelayan. Tiada bekalan air dan letrik malah jalan masuk juga hanya melalui denai hutan simpan. . Seorang kawan yang berkerja di pejabat mardi perak telah mendapat sebidang tanah di sana.Pada awalnya dia hanya membina sebuah pondok beratap rumbia dan menggunakan air perigi yang payau dan masam tanah gambut. Sebelum sampai ke Teluk senangin kami akan singgah di Pasar Batu Gjah untuk membeli barang keperluan.

Tapi sekarang semuanya telah berubah. Pasar Batu gajah tu dah tak dapat kami cari. Jalan menuju ke Teluk senangin adalah empat lane, boleh pecut. di Teluk senangin pula terdapat banyak chalet yang baru dan indah. Pantainya masih cantik dan indah tetapi telah mula kotor dengan sampah sarap (harga sebuah kemajuan!!!)

Kawan kami yang lebih di kenali sebagai Pak Long Kamal masih ada dan mengusahakan chalet yang unik. Dia semakin tua tetapi masih gagah dan bersemangat untuk mengekalkan Teluk Senangin seperti sediakala. Manakala maklong telah uzur disebakan diabetes. Walaupun begitu, mereka masih ramah dan permurah seperti dahulu!! Semuga allah memberkati tuan sekeluarga!!

Jika hendak ke Teluk Senangin sekarang ni amat mudah, Dari exit Gopeng menuju ke Batu Gajah (tanpa melalui pekan Batu Gajah pun) menghala ke Bandar Baru Iskandar (Dulu tak ujud pun !!) Terus menghala ke Taiping, Pantai Remis dan Segari. Anda akan melalui Swiss Garden Resort sebelum sampai ke Teluk Senangin dan boleh cari Pak Long Kamal yang sedia membantu!!

2 comments:

  1. apa maksud chalet yg unik tu... berapa tarif chalet?...

    ReplyDelete
  2. teringin nak ajak husband bawak anak ke sana...

    ReplyDelete

nuffnang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails