nuffnang

KELAM KABUT

21st January 2010 - This is the third week of school. Banyak perkara yang masih kelam kabut dalam hidup seharianku. Thanks God, kakak yang sedang bercuti sangat banyak membantu menguruskan adik-adik ke sekolah. Setakat ini aku telah bertukar jadual waktu dan waktu persekolahan juga telah diawalkan ke pukul 7.20 pagi. Ini bermakna aku mesti sampai ke sekolah sebelum 7.15pg. Gila betul, kadang kala waktu ni masih gelap lagi especially bila nak turun tangga.
Depan sekolah jalan jammed tak habis-habis. Dulu, aku cuma ambil masa 5 minit untuk sampai ke sekolah. Tahun ni terpaksa ambil masa 15 - 20 minit pulak untuk sampai. Macam-macam ragam manusia yang ada kat depan sekolah tu. panas baran, selfish, sombong, toya, skema dan sebagainya.
Masuk ke kelas pun dadaku jadi sesak. Bilangan murid yang terlalu ramai dalam satu kelas. Pertambahan murid tahun ni meningkat hampir 90%. Semua parents berebut nak hantar anak-anak ke sekolah baru, ada juga yang sanggup menipu alamat.
Hidup aku jadi kelam kabut. kadangkala hari selasa tertenggok jadual hari Isnin. Dah termiss kelas. Samada aku dah makin tua atau pun kerjaya ni semakin susah dan aku jadi keliru. Adakah aku masih cikgu atau apa, kerana kadangkala aku buat kerja kerani, tukang sapu, jururawat, pegawai banci, pegawai kebajikan masyarakat, supir, doktor, ahli psikitrik, operator hatta bibik sekali pun.
Ya allah, berikanlah aku kekuatan untuk aku meneruskan kerjaya ini sehingga ke usia 55. (Nasib baik sign for 55). Tunjukkanlah aku jalan yang lurus, berkatilah rezekiku. Dan janganlah kau biarkan aku terlalai dengan urusan dunia yang akan aku tinggalkan ini dan berikanlah aku kekuatan untuk mengumpul harta yang akan kubawa ke tempat abadi. Aminnnnn.....

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails