nuffnang

Dari Tadika ke Sekolah Kebangsaan.



Walaupun telah 2 minggu bersekolah, entry tentang persekolahan ini tidaklah terlalu lewat. Anak bongsu kami memulakan persekolahan pada tahun ini. Alhamdulillah tiada masaalah kerana telah pun biasa ke tadika selama dua tahun.

Permulaan persekolahan ini telah mengembalikan kenangan lama sewaktu saya sendiri memasuki alam persekolahan. Pada ketika awal persekolahan saya, sekolah aliran inggeris menjadi pilihan sebilangan parents termasuklah ayah saya. Anak kampung bersekolah inggeris ! perh ! banyak masaalah. Sekolah amat jauh dari rumah dan perhubungan masih lagi primitif berbanding masakini. Di hari pertama pendaftaran ke sekolah saya dan dua orang kawan tidak ditemani oleh ahli keluarga tetapi hanya di hantar oleh pemandu bas sekolah bernama Ah Chat. Setelah hampir 2 minggu bersekolah barulah ayah saya datang untuk bayar yuran sekolah. Banyak jasa driver bas tu kat kami, bila bas rosak dan lambat sampai ke sekolah, dialah yang jumpa cikgu. Selepas dua tahun di sekolah ingeris tu, saya balik sekolah kat kampung sebab banyak masaalah. Walaupun begitu saya masih mengingati beberapa nama kawan-kawan dan cikgu semasa disekolah itu antaranya : Mubin (meninggal dunia, lemas di air terjun), azharudin (rumah dia tepi jalan dekat je dgn sekolah, masa balik selalu nampak dia dari dlm bas) Tarun Gosh (dia tak kenal pun saya, saya mengingatinya kerana semasa mula masuk sekolah jumpa dia dan dia bercakap dalam bahasa yang tak saya faham, nampak hebat, anak seorang doktor). Salah seorang yang sama dalam darjah satu telah berjumpa semula dalam tahun 2005 ( tak ingat pun tapi bila becerita, semuanya menjurus kepada tempat yang sama).

Selain dari kawan sekelas, saya masih mengingati beberapa orang cikgu antaranya
Puan Zabariah Zakaria (dia mengajar BI semasa darjah 2, satu ayat yang masih saya ingat "Kalau nak jadi cikgu, belajarlah rajin-rajin" sambil mencubit kulit perut) mungkin disebabkan tak rajin saya tak jadi cikgu. Suami beliau cikgu Saifulzaman (dia tak mengajar saya pun tapi diingati kerana dia berambut putih sebagaimana Sultan Azlan Shah sekarang).

Last but not least, is my gurubesar yang di kenali sebagai Mr. Ismail. Beliau melakar sejarah yang tersendiri dengan mengerjakan haji kemekah melalui jalan darat. Mereka (Mr Ismai, isteri, mak mertuanya, dua org dari sabah -yang saya ingat) menggunakan van volkwagon memandu dari Bentong Pahang ke Mekah melalui jalan darat. Perjalanan tersebut telah dibukukan, tak tau boleh dicari lagi tak!!

Pengalaman ini diceritakan kepada anak-anak saya sebagai panduan dan motivasi.

3 comments:

  1. waktu persekolahan yg membawa seribu makna dlm kehidupan =)

    ReplyDelete
  2. Salam.

    indahnya zaman persekolahan. Saya rindukannya.

    ReplyDelete
  3. Zaman tersebut hanya akan menjadi kenangan dan penglipurlara kepada anak-anak sekarang

    ReplyDelete

nuffnang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails