nuffnang

Ibadah Korban





28.11.2009 Sabtu. hari ini kami akan melaksanakan ibadah korban seekor kerbau yang akan dikongsi atau dibahagi kepada 7 bahagian. Tahun ini giliran aku, suami, kakak dan adlin berkorban. tahun lepas ibadah ini dilaksanakan untuk anak-anak lelaki. dan 3 bahagian lagi diambil oleh adik ipar ku ustazah siti mahani dan ustaz shukri dan sahabat/jirannya encik yusman.
Kerbau ini di sembelih di Felda Jengka dan dilapah, ditimbang dan diagihkan di rumah adik ipar di paya pulai temerloh. Meriah dan cekap jiran-jiran yang datang membantu membungkus daging ini untuk diagihkan.
Seperti biasa aku dan adik ipar bertindak sebagai tukang masak menyediakan hidangan makan tengahari. Menu untuk hari ini ialah Nasi putih, Kari daging, ikan masin, sambal tempoyak, ulam petai dan timun, daging masak kicap dan air sirap. Fuhhh sedap tidak terhingga sebab daging yang masih baru dan manis. Alhamdulillah ramai tetamu yang hadir sehingga kami kecut perut khuatir makanan tidak mencukupi.
Seronok rasanya dapat melaksanakan ibadah ini. Allah telah kurniakan kami rezeki yang melimpah ruah, insyaallah kami akan melaksanakan lagi ibadah ini di tahun-tahun yang akan datang agar kami boleh berkongsi rezeki ini dengan orang lain.

1 comment:

  1. terdiam lembu tue.. die tau ajal die dah tibe.. =)

    psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.

    ReplyDelete

nuffnang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails