nuffnang

BAHASA OH BAHASA

Wahhh, semua olang manyak sibuk mau malik kampung ho...gua pun mau balik kampung maaa..tapi gua punya cuti talak panjang sebab itu gua punya anak punya cuti talak panjang maa...
MALAYSIA telah pun merdeka melebihi separuh abad. namun begitu, dialek "melacin" (melayu + cina) seperti di atas masih lagi kedengaran. Terutamanya bagi masyarakat cina yang tinggal di kawasan penempatan yang tidak pelbagai bangsa. Agak tidak menghairankan jika kita mendengar bahasa ini dari apek2 atau ahsoh yang telah berusia 80 tahun ke atas, tetapi bagi anak-anak muda yang telah pun mendapat pendidikan di sekolah formal dan bahasa malaysia telah dimartabatkan sebagai bahasa kebangsaan menggunakan bahasa seperti di atas amatlah tidak patut..malah sepatutnya mereka perlu dihukum.
Dengan keadaan sistem pendidikan di negara kita yang semakin kelam kabut, caca merba dan kehilangan hala tuju ini, tidak hairanlah "manglish" akan diangkat sebagai bahasa rasmi penduduk malaysia pula.Di manakah silapnya?? Cuba tanya ibu bapa sekarang ini adakah mereka malu jika anak2 tidak lagi fasih berbahasa melayu...Jawapannya pasti tidak. Tetapi jika anak-anak mereka tidak tahu berbahasa inggeris mereka akan jadi trauma dan sanggup mengambil langkah-langkah yang eksterim untuk mendapatkan hasil yang terbaik.
Marilah kita sama2 berdoa agar bahasa melayu tidak hilang dan lenyap bersama hang tuah. Contohilah warga indonesia, kemana sahaja mereka pergi bahasa indonesia mereka tetap pekat dan likat.

No comments:

Post a Comment

nuffnang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails